naar de content

Inloggen lopers en rollers

Nog geen inlognaam? Klik hier om uzelf aan te melden!

Laatste wijzigingen

Let u tijdens deze route op het volgende:

Bestel de wandelgids 'Koninklijke Weg'

Wilt u alle trajecten van de Koninklijke Weg bekijken? Wilt u de bijzondere route lopen? Bestel dan de wandelgids 'Koninklijke Weg', of een van de andere producten.
Klik hier om naar de bestelpagina te gaan.

Quote

Wie van breed gekroonde beuken houdt, groene dennenbossen en paarse heidevelden; wie bekoorlijke beekjes wil zien en blonde rogge op de akker, die moet van de grens met Utrecht over de Vale Ouwe naar Paleis Het Loo wandelen. En wie daarbij op zoek is naar een passend wandelliedje, die zou even aan het Gelders volkslied kunnen denken. Ik wens u veel wandelplezier op de Veluwe toe. Clemens Cornielje, commissaris van de Koningin in de provincie Gelderland

6. Bodegraven-Woerden; West-Oost 12,8 kilometer

Bodegraven

Het Bodegraafse spoorwegstation dateert van 1878. Interessant zijn de Dorpskerk met recent gerestaureerde toren op de Oude Markt en de St. Willibrorduskerk en de Oude Zustertuin, een voormalige kloostertuin.
Een van de meest waardevolle monumenten is het 17e eeuwse Fort Wierickerschans. De meeste forten in Nederland zijn onderdeel van de Nieuw Hollandse Waterlinie. Dit fort is ouder en vormde een belangrijk punt in de Oud Hollandse Waterlinie. In de 19e eeuw kreeg het fort de functie van buskruitdepot. Het fort en de bijbehorende gebouwen zijn nog in redelijke staat. Het fort is tegenwoordig te bezichtigen.

De agrarische achtergrond van Bodegraven blijkt ook uit een aantal historische molens. Molen de Arkduif in het centrum van Bodegraven stamt waarschijnlijk uit 1697 en is een ronde stenen korenmolen met stelling. De Weijpoortsche Molen ten oosten van Bodegraven, vlakbij Nieuwerbrug, is een oude wipwatermolen die uit de 18e eeuw stamt. Deze is in de jaren 90 grotendeels gerestaureerd en in authentieke staat teruggebracht. In de regel is de Weijpoortse molen bij voldoende wind iedere zaterdag in werking en te bezichtigen.

Nieuwerbrug
In Nieuwerbrug ligt over de Oude Rijn de laatste tolbrug van Nederland. Hij dateert uit 1609 en er wordt nog altijd tol geheven. Hierbij is ook het kleinste museumpje van Nederland te bezoeken. In het tolhuisje zijn historische zaken over Nieuwerbrug te bekijken.

Overnachten in Woerden

Bent u van plan in Woerden een overnachting te boeken bij Best Western: neem dan altijd eerst telefonisch contact op met het hotel om de mogelijkheden mondeling te bespreken: 0348-412515.

VERBETERING NR. 24

Omdat in Woerden letterlijk aan de weg getimmerd moet worden bij het station is op dat punt een late routewijziging aangebracht. Helaas is deze door een misverstand, excuses, niet goed in het boekje terecht gekomen. Hieronder de goede tekst:

24. West-Oost

Na ophaalbrug rechtsaf richting centrum, vaste brug over, Westdam, langs Gemeentehuis

en dan meteen linksaf de Ravelijnsingel op. Bij de watertoren links aanhouden, de Oostsingel op. Op een kruising, met wielrijdersmonument, rechtsaf, Oostsingel vervolgen. Zijweg negeren.

Bij einde Oostsingel, linksaf, Oostdam

Bij voetgangerslichten, voor brug naar station, linksaf het Brediuspark in.

In het park, na stenen bank, op T-splitsing rechtsaf het fietspad, Brediuspad, vervolgen, langs speeltuintje. Aan het einde VOORZICHTING de Oudelandseweg oversteken, en over Meanderbrug en daar (na 1520 meter) linksaf het jaagpad op.

Op het kaartje van blz. 50 staat de 7 op de verkeerde   plek. De  7 moet staan op de plek van het ‘Hotel’ en het ‘hotel’ moet een cm. lager.

24. Oost-West

Rechtsaf over de Meanderbrug, even links en dan meteen rechtsaf, VOORZICHTIG de Oudelandseweg oversteken en Brediuspark in. Het fietspad, Brediuspad, aanhouden. Langs speeltuintje. Aan het einde op een T-splitsing linksaf. Langs de stenen bank en na de uitgang van het Brediuspark rechtsaf, de Oostdam op en weer rechtsaf, de Oostsingel op.

Zijweg negeren en op een kruising met wielrijdersmonument linksaf. Langs de watertoren en rechts aanhouden, de Ravelijnsingel op. Aan het einde rechtsaf de Westdam op, voor het gemeentehuis langs.

Aan het einde de vaste brug over en linksaf over de ophaalbrug (na 1520 meter) de Singel op.

Het traject in kaart gebracht

Bezienswaardigheden

Ervaringen van de lopers

| 17 januari 2009wandelaar

Onderweg een prachtig rolstoel geschikte pleisterplaats gevonden in het Fort Wierickerschans. Dit fort zijn ze momenteel aan het restaureren. s'Winters zijn ze alleen in het weekend open vanaf 12 uur. Zomers zijn ze op maandag gesloten. We werden erg vriendelijk ontvangen.

A.E.M. van den Hatert | 29 juli 2008Armoefening!

29 juli 2008:
Eerst de buienradar geraadpleegd en de gok gewaagd. Voor deze tour kon ik geen wandelmaatje vinden: beiden vonden deze trip te lang, dus alleen op pad.Nog geen 5 minuten aan het rollen en een hoosbui zorgde ervoor dat ik doornat was, maar dankzij de temperatuur en de inspanning was dat zo weer over!Verder nauwelijks nattigheid!
Onderweg met de beheerder van dit stukje een aangenaam gesprek gehad en meteen een vernieuwd pad uitgeprobeerd: schelpenpaadje naar een horecapunt--prima te doen. Waar ik minder blij mee was, dat 2 derde van de route afwaterde naar de rivierkant en ik mijn linkerarm het meeste aandrijfwerk moest laten doen om niet te hoeven zwemmen. Overigens een prachtige route! In Nieuwerbrug kwam ik voor de derde keer een zeker wandelend echtpaar tegen: samen op het terras bij "de Bruggemeester" even bijgebabbeld. Gewoon leuk zulke ontmoetingen!
In het hele traject zaten 2 zware klimpartijtjes (bruggen), waarbij hulp toch beter zou zijn, want ik sloeg bijna achterover!Fort Wierickerschans is alleen in het weekend open, dus bekeken vanaf het hek. Bij een soort dierenparkje werd ik bekeken door het dierenspul: de aanwezige lama keek minachtend, maar spuugde gelukkig niet! De rit afgesloten op een terras in Woerden en daarna met de trein terug naar Bodegraven. Weer een prachtdag toegevoegd!
Tnt kom ik nog geen mederollers tegen; in de vakantieperiode verwacht ik dat eigenlijk wel! De beweging is goed voor de mens en je ziet Nederland op een hele mooie manier!!!

Ayla

| 10 juni 2008Hardlopen op de Koninklijke Weg

Afgelopen weekeinde heb ik samen met een aantal hardloopvrienden de proloog en de 1e 12 etappes gelopen van de Koninklijke Weg. Zaterdag zijn we gelopen van Den Haag naar Woerden en zondag van Woerden naar Baarn. Hardlopers lopen het liefst op alleen markering. Dat bleek echter niet mogelijk. Aanvullend gebruik van het gidsje was noodzakelijk. Ondanks dat de route recentelijk is geopend, waren er al op verschillende plaatsen pogingen gedaan om de markering geheel of gedeeltelijk te verwijderen. De kaartjes in het gidsje bieden niet altijd voldoende details. De aangegeven afstanden weken ook vrij duidelijk af van de door ons gemeten afstanden (GPS, stappenteller). In Woerden was een deel van de route volgens mij te smal voor rolstoelgebruikers (of althans met de huidige begroeiing van de berm). Het was afgelopen weekeinde goed weer en behoorlijk druk op de weg. Ik betwijfel of medeweggebruikers dan zo blij zijn met een rolstoelgebruiker op de weg/het fietspad. Voor het gevoel van veiligheid lijkt het mij niet zo prettig en opletten is voortdurend noodzaak. Dat laatste was voor ons overigens ook het geval. Er zijn verder voldoende gelegenheden onderweg om iets te eten of te drinken te kopen (snackbars, restaurants, benzinestations). Beperkt geopend (zaterdag, 13.30-17.00), maar wel de moeite waard, is de Oudheidkundige Kamer in Benthuizen. Het pand is voorzien van een traplift. We bleken overigens niet de enige Koninklijke Weg-lopers te zijn, aangezien we ook een aantal anderen met het gidsje hebben zien lopen. De Koninklijke Weg is zondermeer een mooie route, maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een route met zo nu en dan een spannend paadje door de natuur. Ik besef echter goed, dat dit bij de Koninklijke Weg niet mogelijk is. Aanstaand weekeinde lopen we de resterende etappes (Baarn-Apeldoorn).

Om uw ervaringen te kunnen delen, dien je je in te schrijven. Als je al lid bent, dan kun je linksboven inloggen.