naar de content

Inloggen lopers en rollers

Nog geen inlognaam? Klik hier om uzelf aan te melden!

Bestel de wandelgids 'Koninklijke Weg'

Wilt u alle trajecten van de Koninklijke Weg bekijken? Wilt u de bijzondere route lopen? Bestel dan de wandelgids 'Koninklijke Weg', of een van de andere producten.
Klik hier om naar de bestelpagina te gaan.

Quote

Waar de Koning te voet gaat… …moet het toch wel heel bijzonder zijn. Hier in het hart van Nederland gaat u door een verrassend landschap met pittoreske dorpjes en historische steden. Cultuurlandschap, bossen, heidevelden, rivieren, polders en een schitterend plassengebied. En temidden van dit natuurschoon het lommerrijke Drakesteyn en het vertrouwde Paleis Soestdijk. Ik heet u van harte welkom. Roel Robbertsen, Roel Robbertsen, Commissaris van de Koningin in de provincie Utrecht

5. Boskoop-Bodegraven; West-Oost 7,5 kilometer

Boskoop

De geschiedenis van Boskoop begint omstreeks 1200. Toen waren de Boskoopse boeren zelfvoorzienend. Ze kweekten bomen voor bijvoorbeeld heggen en windschutten. Van sierteelt was nog geen sprake. Voor de Abdij van Rijnsburg die een vergroting en verbetering van haar boomgaarden nastreefde, werd het aantrekkelijk meer bomen te telen dan nodig was voor eigen gebruik. De veengronden vormden een perfecte voedingsbodem en er ontstond teelt voor de handel. In de 16e en 17e eeuw schakelden de Boskoopse boeren meer en meer over op de teelt van bijvoorbeeld sierheesters. In de 19e eeuw kwam in Nederland en daarmee in Boskoop de export van boomkwekerijproducten op gang.

Het traject in kaart gebracht

Bezienswaardigheden

Horecavoorzieningen

Ervaringen van de lopers

S.C. Klein Lenderink | 26 februari 2011Mijn eerste ervaring als wandelbuddy (van Boskoop naar Woerden)

Om 10.15 uur ben ik op het station in Boskoop, waar ik een afspraak heb met Karlijn de Winter. Vandaag is mijn eerste ervaring als wandelbuddy, want Karlijn is slechtziend. Ik wist een beetje wat ik kon verwachten, we hadden immers telefonisch al kennisgemaakt. Karlijn gebruikt onze wandeling om een artikel te schrijven over het project van de wandelbuddies op de Koninklijke Weg en publiceert dat in Anders Bekeken (het tijdschrift voor leden van de Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden.

We praten onderweg eigenlijk aan een stuk door; het is een soort lopend interview, maar dan van twee kanten. Karlijn is natuurlijk benieuwd naar mijn ervaringen en we hebben het onder andere over de training op de buddydag en mijn motivatie om wandelbuddy te worden. Het mes snijd aan twee kanten, want het is mooi dat blinden en slechtzienden met een beetje hulp kunnen genieten van de prachtige natuur in ons land. Maar aan de andere kant is samen wandelen ook plezier voor twee, waarbij je nieuwe mensen leert kennen en je netwerk uitbreidt. Karlijn vertelt veel over de wereld en het dagelijks leven van blinden en slechtszienden en ook dat inzicht verrijkt je leven. Elke slechtziende is weer anders, heeft zijn of haar eigen beperking en dat bepaalt natuurlijk ook de mate waarin begeleiding tijdens een wandeling nodig is. Karlijn is voor mij een ideale wandelmaat voor deze eerste proefwandeling. Zij kan in principe zelfstandig aan het verkeer kan deelnemen, hoeft dus niet aan de arm te lopen, maar kan hier en daar wel ondersteuning gebruiken bij bijvoorbeeld oversteken op onoverzichtelijke plaatsen en het volgen van de juiste route.
Rond 12 uur komen we na 10,5 kilometer wandelen aan bij De Vliethoeve net buiten Bodegraven. Daar hebben we een afspraak met Cees van Helteren van de Koninklijke Weg voor de lunch en een interview voor het artikel. We gaan eerst wat foto's maken voor het artikel van Karlijn en daarna is het tijd voor de lunch, waarbij Karlijn en Cees uitvoerig praten over het ontstaan.

Na de lunch vervolgen we onze weg langs de Oude Rijn naar Woerden. We hebben gespreksstof genoeg. Karlijn vertelt over een boek dat ze met twee familieleden aan het schrijven is: "Gezond eten voor je ogen" en het verschijnt in mei. Meer informatie vind je ook op de website www.gezondetenvoorjeogen.nl waar onder andere een paar goede recepten op staan. Al pratend bereiken we tegen 16.00 uur Woerden. We hebben vandaag ruim 20 kilometer gewandeld, de tijd is omgevlogen en we hebben enorm genoten van deze dag. Wordt vast en zeker vervolgd. Cees, bedankt voor deze prima match. van het project, de huidige status en de wensen voor de toekomst.

| 24 juni 2009Tineke en Kees

Op 9 mei 2009 de route weer opgepakt in Boskoop, waar we gebleven waren, en richting Bodegraven-Woerden gelopen. Veel boomkwekerijen gezien en een prachtig pad langs de Oude Rijn, waar veel te zien was, vanwege het mooie weer.Dit is een prachtig stukje Nederland.Tijdens het lopen proberen we de weg ook te zien door de ogen van rolstoelmensen en zien dan best wel wat opstakels af en toe. Ik heb dan ook diepe bewondering voor bijv. Ayla, wiens verslagen ik ook gelezen heb. In Woerden de trein terug genomen naar Den Haag.

A.E.M. van den Hatert | 28 juli 2008Een dagje alleen op pad!

Maandag 28 juli 2008:
Eerst de buien afgewacht en de buienrader eens goed bekeken: de kans was groot dat ´smiddags de boel droog bleef. Uitdraai gemaakt van de OV-planner om de terugweg te garanderen. Startpunt was station Boskoop en eindpunt station Bodegraven.De brug bij Boskoop is een leuke klim, maar te doen! Boskoop staat bekend om z´n bomenteelt, maar heeft ook leuke geveltjes en hele leuke huizen! De stoep van de Reijerskoop is vrij schuin, dus heb ik de weg gebruikt: ik ben blij met m´n vlaggetjes, waardoor je toch beter opvalt! (Intussen ook een achteruitkijkspiegel op mijn rolstoel gezet!)De Spoelwijkschedijk en Wonnepad is een rustige landelijke weg met divers vee ("schapensoort" gezien met abnormaal lange horens), dus die staan wel op de kiek!Onderweg gezellig staan praten met een paar heren, die meer wilde weten over de Koninklijke Route (ze hadden er al eens iets van gehoord). Tot aan Bodegraven is het zeer landelijk en ik heb genoten van de polderrust. Na 3 uur was ik er al en besloot het station nog even te laten waar het was en ben het centrum in gegaan om Bodegraven wat te bezichtigen: best leuk! Ook deze route is zonder hulp prima te doen; ik krijg intussen wel spierballen! Met de trein en Lightrail terug naar Boskoop en weer verder met de auto huiswaarts! De wereld is klein: op station Alphen kwam ik het wandelechtpaar van de Noord AA weer tegen---ik ga ze vast meer ontmoeten op de route!

Ayla, een gelukkig mens!

| 10 juni 2008Hardlopen op de Koninklijke Weg

Afgelopen weekeinde heb ik samen met een aantal hardloopvrienden de proloog en de 1e 12 etappes gelopen van de Koninklijke Weg. Zaterdag zijn we gelopen van Den Haag naar Woerden en zondag van Woerden naar Baarn. Hardlopers lopen het liefst op alleen markering. Dat bleek echter niet mogelijk. Aanvullend gebruik van het gidsje was noodzakelijk. Ondanks dat de route recentelijk is geopend, waren er al op verschillende plaatsen pogingen gedaan om de markering geheel of gedeeltelijk te verwijderen. De kaartjes in het gidsje bieden niet altijd voldoende details. De aangegeven afstanden weken ook vrij duidelijk af van de door ons gemeten afstanden (GPS, stappenteller). In Woerden was een deel van de route volgens mij te smal voor rolstoelgebruikers (of althans met de huidige begroeiing van de berm). Het was afgelopen weekeinde goed weer en behoorlijk druk op de weg. Ik betwijfel of medeweggebruikers dan zo blij zijn met een rolstoelgebruiker op de weg/het fietspad. Voor het gevoel van veiligheid lijkt het mij niet zo prettig en opletten is voortdurend noodzaak. Dat laatste was voor ons overigens ook het geval. Er zijn verder voldoende gelegenheden onderweg om iets te eten of te drinken te kopen (snackbars, restaurants, benzinestations). Beperkt geopend (zaterdag, 13.30-17.00), maar wel de moeite waard, is de Oudheidkundige Kamer in Benthuizen. Het pand is voorzien van een traplift. We bleken overigens niet de enige Koninklijke Weg-lopers te zijn, aangezien we ook een aantal anderen met het gidsje hebben zien lopen. De Koninklijke Weg is zondermeer een mooie route, maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een route met zo nu en dan een spannend paadje door de natuur. Ik besef echter goed, dat dit bij de Koninklijke Weg niet mogelijk is. Aanstaand weekeinde lopen we de resterende etappes (Baarn-Apeldoorn).

Om uw ervaringen te kunnen delen, dien je je in te schrijven. Als je al lid bent, dan kun je linksboven inloggen.