naar de content

Inloggen lopers en rollers

Nog geen inlognaam? Klik hier om uzelf aan te melden!

Bestel de wandelgids 'Koninklijke Weg'

Wilt u alle trajecten van de Koninklijke Weg bekijken? Wilt u de bijzondere route lopen? Bestel dan de wandelgids 'Koninklijke Weg', of een van de andere producten.
Klik hier om naar de bestelpagina te gaan.

Quote

Alle wandelaars welkom in Zuid-Holland De Koninklijke Weg is een schitterende route van Paleis Noordeinde naar Paleis Het Loo. Zo'n 175 kilometer lang en geheel geschikt voor alle wandelaars. De Koninklijke Weg levert geen obstakels op voor mensen met een handicap, rolstoelers of ouders met kinderwagen. En zo hoort het ook op een Koninklijke Weg, die spreekwoordelijk boven andere routes is te prefereren. Graag nodig ik al die groepen wandelaars uit dwars door onze fraaie provincie te trekken. Jan Franssen, Commissaris van de Koningin in de provincie Zuid-Holland

16. Leusden Zuid-De Glind; West-Oost 7,9 kilometer

Het traject in kaart gebracht

Bezienswaardigheden

Ervaringen van de lopers

I. de Haan | 02 september 2010Wandelen met een vrijwilliger is fijn!

Iedereen heeft inmiddels kunnen lezen dat de KNBLO, Groen & Handicap, Koninklijke Visio en Viziris wandelmaatjes zoeken voor blinde en slechtziende mensen zodat zij de Koninklijke Weg samen kunnen belopen. Wat mij betreft is het heel erg fijn dat mensen een deel van hun vrije tijd willen besteden aan het wandelen met blinden en slechtzienden. Ondanks dat ik nog aardig zelfredzaam ben, ben ik tijdens het wandelen op de Koninklijke Weg al vaak verkeerd gelopen en aangezien ik tijdens de wandeling langs Den Treek bij Leusden-Zuid boerderij de Kromme Staart echt niet kon vinden en mijn wandeling naar Barneveld niet kon volbrengen, was ik blij dat ik een goed ziende kon vragen om met mij mee te gaan. Dit was bovendien nog gezellig ook!

Op 1 september 2010 had ik daarom samen met Conny afgesproken om de etappes 16 en 17 te lopen en dus het stuk tussen Leusden-Zuid en Barneveld te doen. Alleen liepen wij niet van west naar oost, maar omgekeerd. Dit maakt natuurlijk niet uit want wij zouden dan toch in ieder geval een stuk van de Koninklijke Weg lopen die ik niet had gedaan. Het weer was goed en al kletsend liepen wij rond 11.00 uur Barneveld uit. Ook Jim was er dit keer weer bij. Ik had hem immers nodig om de reis naar Barneveld te kunnen maken en aangezien hij net zoals zijn baasje erg van wandelen houdt, was hij meegegaan. Onderweg kwamen wij langs veel mooie huizen en tuinen met zo hier en daar bijzondere beesten. Jim was er erg van onder de indruk want natuurlijk hebben wij in Bodegraven en omgeving ook wel koeien, maar ziet hij niet vaak veel paarden, hertjes, lama's, e.d. Het was dus weer erg genieten. Na de Glind gepasseerd te zijn, liepen wij over een weg tussen uitgestrekte landerijen door. Toch wel fijn om te zien dat niet heel Nederland is volgebouwd! Het enige nadeel hier was wel dat je goed op het passerende verkeer moest letten en dus riep Conny regelmatig "goed links houden" want er wordt aardig hard gereden. Bijna aan het einde van onze tocht kwamen wij langs boerderij de Kromme Staart en zag direct waar het de vorige keer was misgegaan. Toch wel fijn dus zijn vrijwilliger. Nu was het nog maar een klein stukje naar de bushalte en omdat het nog vroeg was en het zonnetje zo lekker scheen, besloten wij eerst nog even op het terras van theehuis Mon-Chouette een heerlijk kopje koffie te nemen en dan pas naar huis te gaan.

Imari de Haan

A.E.M. van den Hatert | 31 augustus 2008Compromis

31 augustus 2008:
In de Glind rijdt bus 511 (BBA/Veolia): 8-persoons, niet-rolstoeltoegankelijk (dus doordeweeks ook onbruikbaar) en niet op zondag.
Na etappe 16 dus moeilijk naar huis terug te komen! Alternatief: leg etappe 16 en 17 af (totaal 15,8 km)en eindig op station Barneveld. Volgend probleempje: Riet kan max 9 km aan en wil toch graag deze etappes zien---compromis: zij de helft in de rolstoel en ik er achter!
Aldus vandaag uitgevoerd en genoten!
Na de trein en bus 80 gestart bij rest. de Mof (weer gesloten!--zondag?: geen aanduiding, maar deze week de tweede maal). Na enkele km bij de brug over het Valleikanaal een prachtige theetuin (ook lunch en diner!)met een ruim toilet (niet aangepast): Theehuis Monchouette bestaat reeds 3 jaar. Daar het nodige gedaan!
Een fraaie zeer landelijke route naar de Glind: verrassing de Glindster met TO voorziening is nog IN AANBOUW---wij dachten dat dat "eind 2008" uit het boek sloeg op het toilet, jammer: er is daar dus niets! Gelukkig hadden we genoeg bij ons, alleen geen sanitaire voorziening.
Van de Glind naar Barneveld is de omgeving iets drukker, maar toch mooi. Allemaal prima te doen met de rolstoel!
Barneveld, op zondag te verwachten, zit potdicht qua horeca---met de Valleilijn naar Amersfoort en daar pauzeren, daarna huiswaarts uitziend naar etappe 18!

Ayla en Riet

| 16 juni 2008Hardlopen op de Koninklijke Weg

Afgelopen weekeinde heb ik samen met een aantal hardloopvrienden de laatste 9 etappes en de finale van de Koninklijke Weg gelopen. Zaterdag zijn we gelopen van Baarn naar Barneveld en zondag van Barneveld naar Apeldoorn. Hardlopers lopen het liefst op alleen markering. Dat bleek echter niet mogelijk. Aanvullend gebruik van het gidsje was noodzakelijk. De kaartjes in het gidsje bieden echter niet altijd voldoende details. De aangegeven afstanden weken ook nu weer vrij duidelijk af van de door ons gemeten afstanden (GPS, stappenteller). Dit deel van de Koninlijke Weg is ons duidelijk beter bevallen dan het 1e deel. Zowel op de Utrechtse Heuvelrug als op de Veluwe konden we in veel gevallen gebruik maken van wandel- en/of paardenpadden, die parallel liepen aan het eigenlijk te gebruiken fietspad . Ook nu waren er voldoende gelegenheden onderweg om iets te eten of te drinken te kopen (snackbars, restaurants, benzinestations). Zaterdag was het ietwat somber weer. Vlakbij de Pyramide van Austerlitz hebben we een kop koffie genomen. Onderweg was het vrij rustig. Zondag was het iets beter weer, al werden we wel vlak voor de 'finish' bij het station van Apeldoorn door een stortbui overvallen. Onderweg hebben we een kop koffie gedronken in Kootwijk. Ondanks het aangename weer was het bijzonder rustig onderweg, hetgeen wellicht samenhangt met de lokale zondagsbeleving. De Koninklijke Weg is zondermeer een mooie route (zeker het 2e deel), maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een route met zo nu en dan een spannend paadje door de natuur. Ik besef echter goed, dat dit bij de Koninklijke Weg niet mogelijk is.

Bram van der Bijl
anvdbijl(at)xs4all.nl

Om uw ervaringen te kunnen delen, dien je je in te schrijven. Als je al lid bent, dan kun je linksboven inloggen.